سیم و زر (سهم من)

برداشت‌ها و نظرات من پیرامون یک برنامه‌ی تلوزیونی :)

سیم و زر (سهم من)

برداشت‌ها و نظرات من پیرامون یک برنامه‌ی تلوزیونی :)

سیم و زر (سهم من)

سیم و زر برنامه‌ای است گفتگو‌ محور از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه 4 که پنج شنبه شب‌ها با حضور استاد فلسفه دانشگاه تهران جناب آقای دکتر امیرعباس علی‌زمانی و با اجرای خوب آقای علی درستکار از ساعت 22 و به مدت 55 دقیقه به صورت زنده پخش می‌شود.

سامانه پیام‌کوتاه برنامه : 30000449
[تکرار این برنامه: جمعه ساعت 7 صبح]

آخرین نظرات

پخش نوروزی سیم و زر (روزهای سوم تا دهم)

چهارشنبه, ۱۱ فروردين ۱۳۹۵، ۰۴:۰۰ ب.ظ

به‌ نام خدا

چند برنامه اخیر سیم و زر در نوروز 1395 به موضوع زندگی هرروزی، تبیین آن، و مقایسه آن با زندگی اصیل اختصاص یافت. در برنامه‌ی روزهای سوم تا ششم، دکتر امیر‌عباس علی‌زمانی معیارهای یک زندگی هرروزی که «تکرار بی حاصل»، «کلیشه‌وار» بودن و «فقدان خلاقیت» است را بخوبی معرفی نموده و اسطوره سیسفوس (Myth of Sisyphus) را به عنوان داستانی سیمبولیک که نماد یک زندگی پوچ و بی‌حاصل هرروزی است معرفی فرمودند. در برنامه روز هفتم، ایشان راه تبدیل و ارتقا زندگی هرروزی به یک زندگی اصیل را طی بحثی زیبا و موثر، «اندیشیدن» و تأمل دانستند. اندیشه‌ای که رو به «فراتر» دارد و در نتیجه اساس یک «زندگی بامعنا» را تشکیل می‌دهد.
 

هبوط انسان از عالم اندیشه‌، (نحوه زندگی) او را از زندگی اصیل به زندگی هرروزی تنزل می‌دهد. حال آنکه وجه تمایز اصلی انسان از فرشته یا حیوان، "اندیشیدن" است.


 

در این برنامه دکتر علی‌زمانی اینچنین اشاره کردند که می‌بایست انسان در انجام هرکاری نگاهش(اندیشه‌اش) را وسعت دهد. چرا که در "اندیشه‌ کُل‌نگر"، نتیجه نهایی سیستم (که حاصل هماهنگی و همکاری تمام اجزا آن است)، موجب معنابخشی به عملکرد هر جز از سیستم خواهد بود.

 

برنامه سیم و زر نوروز

 

در جلسه هشتم همین موضوع را در حوزه‌ی «کار و اشتغال» که همه‌ی ما با آن سر و کار داریم دنبال کردند. اشتغالاتی که بسته به نگاه ما، می‌تواند به تکراری بی‌حاصل و پوچ کننده، یا حرکتی مفید، موثر و معنابخش بدل شوند. اما از این کار و اشتغال مهم‌تر، کاری است که نشانه و عصاره‌ی بودن ماست. و منظور از این کار،‌ اثری است که در دنیا از خود به‌جای می‌گذاریم. و این اثر همان پیامی‌ است که از آن به عنوان رسالت زندگی و یا معنای بودن ما تعبیر می‌شود.

 


چنانچه هستی ما (یعنوان یک جز از سیستم)، در هماهنگی کامل با تمام کائنات (کل سیستم)،‌ پیام واحدی را برساند، هستی ما معنادار، و آن پیام، معنای آن خواهد بود. و این موضوع همان بن‌مایه‌ی رسالت و دعوت تمامی پیامبران جهان است: دعوت به صلح با خود و با جهان (وحدت).


 

در جلسه نهم، درباره زندگی اصیل، بحث شد. زندگی‌ای که در آن انسان تلاش می‌کند تا در پس تمام نقش‌های اجتماعی‌، همواره خود درونی‌اش باشد، و خود درونی‌اش را باشد. به این معنا که گوهر وجود خود را بپاید، و اسیر کلیشه‌ها و چهارچوب‌های بیرونی نشود و زندگی‌ خود را، به خواست محیط و افراد، به یک زندگی مصنوعی و عاریتی تبدیل نکند. و بالاخره در جلسه دهم استاد محترم همین موضوع را با نگاه دینی و با بررسی بیشتری، طرح فرمودند که در آخر این جملات از سقراط حکیم بسیار به مذاق من خوش نشست :

 

خودت را بشناس، 

خودت باش،

 خودت را باش،

و خودت را بهتر کن.

 

دکتر علی‌زمانی

 

در پایان به نوبه‌ی خود از زحمات تهیه‌کنندگان محترم برنامه و همچنین مدیریت محترم شبکه که نوروز 95 را اینچنین برایمان شیرین و پرمعنا رقم زدند صمیمانه ممنون و متشکرم و نیز برای استاد عزیز و جناب درستکار طول عمر و سلامت و تعالی همه‌روزه آرزومندم. ضمن اینکه ان‌شا‌ءا.. در فرصتی مناسب فایل صوتی این جلسات را بر روی سایت قرار خواهم داد، دعوت می‌کنم تا فایل کوتاهی از جناب استاد و جناب درستکار مربوط به آخرین لحظات برنامه ویژه روز مادر (روز یازدهم عید) را بشنوید که در آن استاد محترم هدف طرح تمام این مسائل را عنوان می‌کنند و شنیدن آن لذت بخش است. همگی شاد و سربلند باشیم. یا حق :)

 

 

 

دریافت
حجم: 1.45 مگابایت
توضیحات: ویژه برنامه روز مادر - هدف دکتر علی‌زمانی از طرح جلسات برنامه

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۱۱
علی کمالی

نظرات  (۱)

جهان بی عشق چیزی نیست جز تکرار یک تکرار
اگر جایی به حال خویش باید گریه کرد اینجاست
فاضل نظری
پاسخ:
درود بر شما. یاد این چند بیت از حکیم نظامی افتادم:

جهان عشق است و دیگر زرق سازی
 همه بازی ست الا عشق بازی
 فلک جز عشق محرابی ندارد
 جهان بی خاک عشقآبی ندارد 
غلام عشق شو اندیشه این است 
همه صاحبدلان را پیشه این است.. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی